Nytt år och nya möjligheter

Visst är det väl härligt! Vi har fått ett helt nytt år till skänks och vad du gör med det är helt och hållet upp till dig.
Jag tänker inte ge några nyårslöften men jag har däremot tankar om hur jag vill gå vidare i mitt liv. Tidigare pratade jag om min jobbsituation och att det enda man egentligen önskar sig av sin arbetsplats är att det är en god arbetsmiljö. Jag har funderat lite till där. Ni vet den så välkända Sinnesrobönen (jag har lagt in en bild på den nedan, och en länk där man kan läsa hela bönen)... den är ju precis vad den säger, en bön, eller tanke om man heller vill det, för hur man ska förhålla sig i livet för att kunna få lite ro i sitt sinne. Samtidigt tolkar jag den så att om det nu är saker jag kan göra själv, för att påverka min situation och förbättra den så ska jag göra det. Ni vet... "Någon" fixar ju inte allt 😉, man måste göra själv. 
 
Så min plan för det här året är att helt enkelt ta det lugnt. En kollega sa till mig "Jag har slutat skynda mig"... det var så klokt sagt, och hon sa det för ett år sedan 😮. För varför i herrans namn ska vi småspringa genom livet? När jag tänker på mig själv under föregående termin så har det varit med lätt kutande rygg, axlarna vid hårfästet och småspringande ... inte konstigt att kroppen passar på att släppa loss bacillerna nu när jag äntligen tar det lugnt! Så, att ta det lugnt, en sak i taget. Fokusera på det viktigaste. Det jag inte hinner på min arbetsdag, nej det hinner jag helt enkelt inte. (Jag tänker också att någonstans göra en väldigt kort och enkel notering av vad jag inte hunnit med, för rektors skull. Det är ju hon som bestämmer över min arbetstid så hon måste ju få säga sitt om mina prioriteringar) Jag ska jobba på att ta djupa andetag och att le och skratta så mycket som möjligt. Jag ska också jobba med att fokusera mer på mitt hem och min familj än på jobbet. 
Så... "aceptera det jag inte kan förändra"... det är väl den svåraste biten. Men jag har blivit bättre på det.
"mod att förändra det jag kan"... ja det modet känner jag nog att jag har.
"förstånd att inse skillnaden..." tja där blev det ju genast svårare eller hur... förstånd tycker jag att jag har men ibland tror jag inte att jag VILL inse skillnaden, eller också är jag liksom för mycket uppe i allt för att kunna få distans till vad som jag kan förändra och vad jag inte kan. Å andra sidan, det där med att inte vilja se skillnaden handlar väl om mod att förändra det man kan... kanske...
 
Nåväl, ett nytt år är det och det är upp till mig att göra de förändringar och val som kommer i min väg under detta år. Precis som det är upp till dig att göra dina val och förändringar. Jag önskar dig lycka till!
Och ett Gott Nytt År!
 
 
 
 
 
Du kan läsa hela Sinnesrobönen (japp, den är faktiskt längre än så här) här



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Tankens vingar

Här kommer det sporadiskt att dyka upp tankar och funderingar om livet och vardagen. Du är välkommen att spendera en stund och gärna kommentera tillbaka.

RSS 2.0
Designed by Anastock