Citat om Tankens vingar

Jag gillar att ha en tanke runt saker och ting. Nu var det ju faktiskt så att det här namnet på bloggen, det bara dök upp i mitt huvud men jag tänker... någonstans måste ju mitt huvud ha skaffat sig frasen. Jag gjorde som alla människor gör nu förtiden, jag googlade på det.
Inget jag kände igen dök upp, men däremot två citat som jag kände förklarade eller snarare bekräftade mina tankar om den här bloggen... och om mig 😉
Så efter en hel del pysslande och fixande och trixande lyckades jag lägga in den på min "header" i bloggen. Förresten, det är ett verkligt moln som syns på bilden, det var en konstig dag där det såg ut som om en konstnär varit framme och målat molnen på himlen... nåja.
Här kommer citaten lite mer lättläsliga:
 

”Blott din själ, på tankens vingar buren,
lyftes till en högre skåderymd,
där den fria, härliga naturen strålar fram,
av inga töcken skymd.”
Vitterhets – Försök, Volym 2 – C.G von Brinkman

 

”… - att tänka är min rättighet,
och tankens vingar ämnar jag pröva,
så länge de bära mig,
och när de icke bära mig längre,
då stannar naturligtvis min flykt av sig själv.”
Vittra skrifter - Pontus Wikner

 

Ganska tankeväckande, eller hur... att själen är inte bunden utan kan bäras av tankens vingar.... jag menar, då finns det ju inget stopp eller hur? Och lite mer jordnära, att jag har rätt att tänka och att man ska använda sig av den rättigheten men att när man slutar göra det, när man själv binder sig vid förbud och måsten, då bär inte tankens vingar längre... Hmm mycket att fundera på där... när man analyserar det hela lite mer och funderar lite.

 

Här kommer ytterligare en bild på de där härliga molnen och orginalbilden på "headern". Läckra eller hur? Låt nu tankens vingar bära er 😃

 

Ha en skön onsdag 💖

 

Foto Kicki Eriksson 2015-05-09
 
Foto Kicki Eriksson 2015-05-09

 




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Tankens vingar

Här kommer det sporadiskt att dyka upp tankar och funderingar om livet och vardagen. Du är välkommen att spendera en stund och gärna kommentera tillbaka.

RSS 2.0
Designed by Anastock