Pausa vardagen

Med jämna mellanrum behöver man ta en paus i vardagen och bara vänta in sig själv. Ni vet som den där historien om indianerna som flyger över halva USA och sedan sätter sig på en bänk för att vänta in sina själar.
 
Idag är en sådan dag.
 
 
 
Det fanns mycket planerat och bara roliga saker men ibland är livet lite för livat 😉 (Ohh den var dålig 😂) och när det inträffar så behöver man ta ett steg tillbaka och bara finnas. Ni vet, Carpe diem och och allt vad det står för.
 
Så jag fick tyvärr tacka nej till goda vänner och även att åka på familjebesök. Tråkigt men jag har sådan tur förstår ni. Att mina vänner och min familj förstår och respekterar att jag behöver paus. Ja, du har gissat rätt. Jag är en sådan som varit inne i den där berömda, men ack så hatade, Väggen. 
 
Så idag har jag istället, bakat pepparkakor! Det är många, många år sedan jag gjorde det. Mina minnen är att degen var supergod (det är den fortfarande 😉) men att den aldrig tog slut... ja om man inte åt upp den då förstås. Men min upplevelse nu var att jag kunde ha haft mycket mer deg, för det var så himla mysigt att stå där i köket. Lyssna till julmusik och förbereda mig inför baket. Sedan när det var dags för själva kavlandet och så bytte jag till ljudbok. Min mormor sa alltid... "Den som sjunger när den bakar, får gråta när den smakar" eller något liknande. Och det vill jag ju inte riskera. Ur radion kom nu alltså "Hos oss på Chestnut Street" av Maeve Binchy. En härlig samlig berättelser om personer som alla bor på samma gata.
 
Det kändes verkligen som livskvalitet, att få stå där och kavla, mjöla och trycka ut figurer i degen. Jag hade sett en bild på Instagram tror jag där någon hade vikt upp armarna på gubbarna och gummorna så att de höll i en mandel eller något slags godis. Jag testade med mandel och det blev både gott och lite roligt. Ett underbart lugn i köket.
 
 
 
När baket var avklarat tittade raringen in och frågade om jag var sugen på en promenad. Så jag tog mina stavar och vi knallade iväg genom byn. Kikade på var Fibergubbarna hade grejat och diskuterade hur lång tid det skulle ta innan de kopplade in det hos oss. 
Vi pratade om ditten och datten. Härligt! Innan vi hunnit hem var det mörkt ute och vi klev tacksamma in i värmen där vi möttes av en härlig doft från nybakade pepparkakor.
 
 
Väl hemma blev det lite fika på lussebullar och pepparkakor.
 
 
 
Resten av kvällen tänker vi ska gå i samma lugna och harmoniska stil. 
En verklig paus i vardagens jäkt och stress. Och så fort någon tanke på jobbet har dykt upp i mitt huvud har jag bara helt enligt mindfullness och meditationsproffsens rekommendationer, bara noterat i huvudet att den finns där och sedan släppt den. SÅ skönt.
 
Nu hoppas jag att du också får en lugn och skön stund, lite vila från vardagen.
Om du vill får du gärna skriva och berätta om vad som får dig lugn och avslappnad, hur du gör för att släppa stressen.
 
Ha en skön kväll 💗
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Tankens vingar

Här kommer det sporadiskt att dyka upp tankar och funderingar om livet och vardagen. Du är välkommen att spendera en stund och gärna kommentera tillbaka.

RSS 2.0
Designed by Anastock